Friday, 11 November 2011

Tahniah,jgn nakal2..

CEMBURU adalah sifat yang patut ada manusia dengan syarat ianya kerana Allah.


ramai yg hadir...


Cemburu ini dibolehkan tapi ada juga cemburu yang merosakkan seperti cemburu buta atau tanpa sebab.
Suami isteri dibolehkan cemburu demi menjaga maruah dan perintah Allah. Misalnya suami cemburu kerana aurat isteri dilihat orang lain atau cemburu isteri jika suami membuat maksiat.



Bertunang , ada tujuan dan hikmahnya yang tersendiri. Antara tujuannya adalah supaya kedua-dua pasangan boleh mengambil sedikit masa untuk bersedia ( mental dan fizikal ) serta mengambil peluang untuk mengenali antara satu sama lain, sebelum melangkah ke alam perkahwinan. Antara lain, tujuan bertunang itu juga adalah supaya keluarga kedua-dua belah pihak dapat membina hubungan sebelum bergelar besan. Kita selalu dengar orang tua-tua menyebut ; apabila kita berkahwin, kita bukan berkahwin dengan lelaki atau wanita itu sahaja, tetapi kita juga ‘berkahwin’ dengan keluarganya sekali.



Bermakna, proses ta’aruf itu sangat penting. Sebab itu, dalam misi mahu bertunang ini, apabila seorang lelaki sudah bertekad mahu mengambil wanita itu menjadi isterinya, maka dia diharuskan untuk melihat wajah dan tangan wanita tersebut. Dalam hal ini, tiada istilah ‘malu-malu’ atau ‘aurat’. Semua itu, tujuannya adalah supaya si lelaki beroleh momentum tersendiri untuk menuju perkahwinan.

Tidak salah seorang tunang berasa cemburu pada bakal suaminya kerana ia sifat semula jadi, cuma pastikan ianya cemburu kerana Allah.

ADAKAH baik jika seseorang wanita yang sudah menjadi tunangan orang, cemburu kepada bakal suaminya?

Adakah ia sebenarnya cemburu buta?


@@@@ tahniah sudah bergelar tunangan org dah sepupu saya nie..so,kena laa jaga diri baik2 ok..jgn nakal2 taw..@@@@

3 comments: